Muhasabah diri dan amalan.

Ahad, 21 Mac 2010


Dalam menempuh dugaan dan cabaran dalam kehidupan ini, kita seringkali lupa bahawa setiap apa yang berlaku kepada kita merupakan dugaan dari Allah untuk melihat sejauh mana kita bersabar dan mengingatiNya. Juga, disebalik dugaan yang diberi, terselit rahmat yang bukan sedikit dari Allah. Tetapi, sebagai hambaNya, pernahkah kita merenung dan bertanya pada diri, berapa banyakkah ucapan syukur dilafazkan atas rahmatNya yang luas ini?. Bukan niat untuk berceramah, tetapi sekadar untuk ingatan bersama. Hayati dan fahami maksud lirik nasyid bertajuk "Epilog silam" ini. Semoga dapat dijadikan sebagai renungan dan ingatan bersama.

Dalam mengenang kisah hidup silam,
Ku sedar dari kesilapan lalu,
Tuhan, beratnya dosa-dosaku,
Masihkah ada ampunan buatku.
Tuhan..... dalam menempuh hidup ini,
Banyaknya dugaan datang menguji,
Tuhan....ada yang dapatku gagahi,
Dan ada yang gagalku hindari.
Tuhan.....dosaku menggunung tinggi,
Tapi taubatku takku tepati,
Tuhan....rahmatMu melangit luas,
Terlalu sedikitku bersyukur.
Kiniku kembali padaMu,
Mengharap maghfirah dariMu,
Moga kan terampunlah dosa-dosaku,
Biarpun ujian melanda,
Ku tetap berkasih padaMu,
Kernaku yakin kasihMu,
Kekal tiada sudahnya.........

Sama-samalah kita renungi dan hayati. Tanya pada diri, adakah benar kita mencintaiNya, atau sekadar omongan kosong yang diucap tanpa ada penghayatan. Cinta pada Allah, akan melahirkan ketenangan didalam hati yang benar-benar beriman. Sama-samalah mencari cinta yang hakiki ini.

Kata-kata renungan: Ketenangan itu milik hati-hati yang beriman agar bercambah benih hikmah dalam perlakuan.....orang yang banyak menderita, jiwanya akan perkasa dan orang yang ditimpa kesusahan akan selalu ingat Allah S.W.T..... Bertuahlah apabila iman diuji kerana jika sabar dan tabah menghadapinya pasti ada kemenangan yang menanti... Renung-renungkanlah..

Comments

No response to “Muhasabah diri dan amalan.”
Post a Comment | Catat Ulasan (Atom)

Catat Ulasan

 
THe MEaNinG of LOvE. Citrus Pink Blogger Theme Design By LawnyDesignz Powered by Blogger